Training 'Aanpak van stress'

Iedereen kent wel eens een dipje of een minder plezierige periode in het leven. Je ligt dan misschien wat vaker wakker van je werk of het kost je meer moeite om een vervelende opmerking van een vriend(in) los te laten. Of je piekert wat meer en het nemen van beslissingen lijkt je meer moeite te kosten.

Maar wat als deze dip te lang duurt?
Als je maar blijft piekeren? Als dat wat je doet nooit genoeg lijkt te zijn en je alle verwachtingen van anderen voor je gevoel niet meer waar kunt maken? Wat als je je mond maar houdt omdat je de ander niet wilt kwetsen? Of wat als je merkt dat je  steeds meer geïrriteerd raakt door alle prikkels, waardoor je steeds slechter slaapt of last krijgt van je lijf?

Dan is het tijd om de rust en balans weer terug te brengen in je leven!

Laten we eerst eens een korte check doen

Welke van onderstaande punten herken je dan bij jezelf?

  • Ben je ’s nachts en/of overdag vaak aan het piekeren?
  • Heb je het gevoel dat je altijd maar bezig bent met van alles?
  • Merk je dat je vooral bezig bent om alle tegenslagen die op je pad komen het hoofd te bieden?
  • Merk je spanning of pijn in je lichaam pas in een later stadium op?
  • Heb je het gevoel dat je minder grip op jezelf en je leven hebt?
  • Merk je dat je creativiteit, fitheid, alertheid en zelfvertrouwen aan het afnemen zijn?
  • Ben je vermoeid? heb je weinig energie?
  • Voel je je gejaagd? nerveus? angstig? ongelukkig?
  • Heb je lichamelijke klachten?
  • Merk je dat je niet ontspannen ademhaalt (te snel, te weinig, te veel, gevoel van druk op de borst)?

Zeg jij ‘ja’ op één of meerdere van deze vragen?

Dan is het belangrijk dat je beseft, dat hoe langer dit duurt, hoe meer uitgeput en uit balans je zult raken. Met alle gevolgen van dien: het afnemen van je zelfvertrouwen; het toenemen van je prikkelbaarheid; je steeds slechter kunnen ontspannen, omdat dingen steeds minder goed lukken…En door dit alles zul je een steeds minder leuk mens worden voor jezelf, maar ook voor je naasten thuis en op het werk.

Je kunt er iets aan doen!

Ik kan je geruststellen, je bent niet de enige met deze problemen.
En ik heb goed nieuws: je kunt er iets aan doen! Al honderden mensen gingen je voor. Wat je simpelweg te doen staat, is de weg te gaan, die in dit programma voor je ontworpen is.
Als je tot het einde meeloopt, zal ook jij de regie, rust en balans weer in je leven terug brengen. En: je zult weer overzicht, kracht en  zelfvertrouwen ervaren!

Kun je je voorstellen hoe het zou voelen dat je de regie weer terug hebt in je leven? Dat je overal in je lijf de rust voelt en dat het ook in je hoofd veel stiller is? Dat je je niet meer druk maakt over wat andere mensen zeggen of van je vragen, maar dat je je eigen koers vaart en tevreden bent met wat je hebt gedaan en hoe je dat gedaan hebt?

Wat zou het voor jou betekenen als dit ook voor jou mogelijk is?
Verlang je naar rust, inzicht, oplossingen? Voel jij dat het tijd is om hiermee aan de slag te gaan?

Echte verandering vraagt om méér dan praten alleen

Als je kijkt naar mensen die lekker in hun vel zitten en het leven goed aan kunnen, dan is er sprake van een balans tussen denken en voelen. Ze zijn even belangrijk.
Maar in onze maatschappij wordt vooral het denken aangesproken en komt het voelen in de knel.

De vraag is dus: Hoe kunnen we het voelen weer AAN zetten?

In de praktijk is gebleken dat alleen gesprekken met een coach of therapeut onvoldoende helpen om jou duurzaam van je stressklachten af te helpen. Door praten krijg je wel goed inzicht in je problemen en in de oorzaak daarvan, maar met die kennis alleen lukt het bijna niemand om het ook echt ánders te gaan DOEN.

Voor blijvende rust is meer nodig!

legs-434918

Met onze succesformule gaat het jou nu wél lukken!

In het programma Aanpak van stress zal je:

  • stap-voor-stap leren om je emoties weer bewust te gaan voelen en te managen.
    We zetten een unieke combinatie van technieken in om dit te bereiken. Elke module bestaat uit diverse filmpjes, een stukje theorie, een observatie opdracht en bijpassende lichamelijke oefeningen.
  • Ik help je om je lichaamsbewustzijn te vergroten, zodat je weer kunt voelen; dat je vanuit de gedachte: ‘je lichaam liegt niet’, leert herkennen wat er bij jou van binnen speelt.
  • Zodra je lichaamssignalen herkent, kun je direct ingrijpen. Daarbij gaan we ervan uit dat emoties gewoon bij het leven horen, maar dat je ze wél kunt ‘managen’.

Als jij de balans tussen denken en voelen weer terugvindt, dan zal jij meer rust, kracht en eigenwaarde in jezelf ervaren, dat garandeer ik je!

Na het volgen van het programma zal je:

  • een blijvend basisgevoel van RUST in jezelf ervaren
  • je lichaam beter leren kennen als ‘verklikker’ van informatie
  • spanning in jezelf kunnen doorbreken en daarvoor in de plaats ontspanning kunnen creëren
  • uitgaan van je eigen wensen en behoeftes (in plaats van die van de ander of de omgeving)
  • méér vertrouwen, kracht en eigenwaarde in jezelf ervaren!

Training
Aanpak van stress

Prijs op aanvraag
  • Een programma met jaarlijks IJZERsterke resulaten
  • Direct beginnen, geen wachttijd
  • 1 jaar lang toegang tot de online leeromgeving
  • Individuele coachgesprekken (meerde opties mogelijk)
  • Inclusief plan van aanpak om je 'nieuwe gewoonte' vast te houden
Populair

Ervaringen van anderen:

De online leeromgeving is de basis

Tijdens deze reis maken we gebruik van een online leeromgeving aan de hand waarvan jij het 'Aanpak van stress'- programma doorloopt. De training bestaat uit een introductie + 6 modules. In het programma wordt ‘het leren’ op diverse niveaus aangepakt: visueel door film, auditief door mp3-bestanden, tekstueel door theorie en ervaren door opdrachten.

Introductie

Je noteert hoe het met de balans tussen jouw denken en voelen is gesteld. Je noteert alles waar jij last van hebt en vanaf wilt: negatieve gedachtes, emoties, lichamelijke klachten, gewoontes, gedrag, etc. Vervolgens noteer je je persoonlijke doelen: dat wat jij met het programma wilt bereiken. En je geeft aan hoe je leven er uit ziet als je al deze doelen bereikt hebt. Ten slotte sluit je een contract met jezelf, waarbij je met jezelf afspreekt dagelijks te zullen oefenen, zodat jij ook daadwerkelijk deze dromen realiseert!

Contract met jezelf: oefenen!!

Naast de begeleiding van je coach, die de opdrachten uitlegt en met je nabespreekt, is het heel belangrijk dat je thuis dagelijks oefent, dat je tijd maakt om alles in de praktijk toe te passen. Het oefenen is een belangrijk onderdeel van het traject, want juist hierdoor wordt het bewustzijn vergroot en zal het je lukken om deze nieuwe vaardigheid aan te leren.

DIT KOMT IN DE MODULES AAN DE ORDE :

module 1 - Lichaam en geest

In deze eerste module zoomen we in op zowel lichaam, als op de geest en ontdek je hoe deze twee d.m.v. de ademhaling met elkaar zijn verbonden. Bij stress / piekeren gaat je ademhaling omhoog. Omgekeerd werkt het ook zo: door je ademhaling bewust omlaag te brengen, kun je je geest en lichaam positief beïnvloeden en helpen ontspannen. Met behulp van observaties, lichamelijke oefeningen en een stukje theorie, maak je op een nieuwe manier kennis met jezelf.

Module 2 - Je hart en je brein

Onderzoek heeft uitgewezen dat emoties van invloed zijn op het hartritmepatroon: als je gefrustreerd, bang of boos bent, veel piekert of van slag bent, dan is het hartritmepatroon onrustig en grillig, met puntige pieken en dalen. Voel je je juist ontspannen, veilig, op je gemak of liefdevol, dan is hartritmepatroon regelmatig, golvend en harmonieus. Dit harmonieuze hartritmepatroon heet hartcoherentie en helpt je om helder te denken en om verstandige beslissingen te nemen. Met je ademhaling kun je zelf je hartritmepatroon beïnvloeden/veranderen en de rust dus weer in jezelf terugbrengen. Daar gaan we in deze module mee aan de slag.

Module 3 - Emoties voelen en ontspannen

In deze module zoomen we in op emoties en de manier waarop ze zich via jouw lichaam aan je kenbaar maken. Alle soorten emoties kun je samenvoegen in een emotioneel overzicht. In deze module maak je je eigen emotionele overzicht, waarmee je een uniek kijkje in jouw innerlijk krijgt.

Module 4 - Emoties managen

Deze module vormt de kern van de training. We onderzoeken wat jouw emoties jou vertellen en hoe leren we je op een andere manier met de spanning om te gaan. Door het toepassen van 'emotiemanagement', leer je om je emoties te gaan ‘beheren’ in plaats van ze te beheersen. Alle oefeningen en observaties uit de eerdere modules gebruik je opnieuw en komen samen in deze module. We doen dat met de oefening genaamd HEBOO.

Module 5 - Emoties vooraf beïnvloeden

Wanneer je in balans bent, lukt het je je beter om je gevoelens te beheersen, om bij de tijd te zijn, om helder te denken en intuïtief te reageren. Vanuit een gevoel van evenwicht heb je gemakkelijker toegang tot al je vaardigheden: je emotionele kracht, je kennis, je intuïtie, om helder te denken, je coördinatie en je concentratie. Met de lichamelijke oefening + opdracht van deze module ga je hiermee aan de slag.

Module 6 Vasthouden nieuwe gewoontes

Bij de introductie heb je genoteerd waar jij allemaal last van hebt en vanaf wilt en heb je je persoonlijke doelen voor de training benoemd. Aan het einde van de training scoor je dit alles nog een keer en vergelijk je je scores met de nulmeting bij het begin van het traject: wat is er veranderd? Wat heeft het programma jou opgeleverd? Hoe ga je dat vasthouden? In deze laatste module helpen we je om op de door jou ingeslagen weg door te gaan en helpen we je om deze 'nieuwe gewoonte' vast te houden. Je maakt je eigen plan van aanpak voor de toekomst en wij maken daar een mooi naslagwerk van. Zo heb jij jouw plan van aanpak voor de toekomst klaar!

"Door alle handvatten die ik kreeg aangereikt, sta ik nu beter en positiever in het leven. Ik heb weer energie gekregen. Ook krijg ik veel positieve reacties van mensen om mij heen. Ik ben echt blijvend veranderd en ik vind dat ik een groot cadeau voor het leven heb gekregen."

- Esmée, 29 jaar

Veelgestelde vragen

Staat jouw vraag er niet bij? Mail me dan op info@werkenergiek.nl!

Het programma is zeer geschikt voor mensen die voor eens en altijd met hun stressklachten, vermoeidheidsklachten, een laag zelfbeeld of uitputting door overmatig piekeren willen afrekenen. Het programma is ook zeer succesvol gebleken bij de preventie of de aanpak van burn-outklachten.

De training staat na aankoop 12 maanden voor je open.

Mijn uitgangspunt is dat jouw verandering duurzaam moet zijn, zodat jij levenslang van je nieuwe inzichten kunt profiteren. Gesprekken alleen – met een coach, begeleider of psycholoog – geven weliswaar inzichten, maar deze zorgen in mindere mate voor een blijvende verandering. Juist de combinatie van persoonlijke begeleiding én een online leeromgeving, maakt dat jij dagelijks kunt oefenen en je resultaat ook écht duurzaam zal zijn. Het vraagt van jou dus wél een behoorlijke mate van inzet en betrokkenheid! Maar als jij bereid bent om dagelijks te oefenen, gaat het je lukken om deze droom te realiseren!

Voor een blijvende verandering is het belangrijk dat je elke dag de lichamelijke oefeningen en de observatieopdrachten doet, die bij een bepaalde module horen. De lichamelijke oefeningen zorgen voor basisrust die je blijvend zullen versterken.
De observatie-opdrachten helpen het inzicht in jezelf en in je reactiepatronen te vergroten. Deze observaties noteer je in de online leeromgeving. Deze oefeningen kosten je ongeveer 30 minuten per dag

Als je daarnaast ook nog coachgesprekken hebt, nemen deze 1 a 1,5 uur aan gesprekstijd per keer.

De online training bestaat uit een introductie + 6 modules waarin gelijktijdig wordt gewerkt aan denken, voelen en doen. Bij het vrijkomen van elke module ben je per keer ongeveer 2 uur tijd kwijt aan het bekijken van alles wat er in de online omgeving staat.  Zo weet je goed wat er qua oefeningen en observaties bij die betreffende module van je verwacht wordt èn je snapt de theorie die erachter zit.  Tussen het vrijkomen van de modules zit telkens minimaal 2 weken.

Ons hart lijkt stabiel en regelmatig te kloppen, maar dat is niet zo: een gezonde hart klopt dan weer sneller, dan weer langzamer: er is sprake van een gevarieerd patroon. Uit onderzoek is gebleken dat de hartslagvariatie veel groter is bij het ervaren van negatieve emoties: de hartslag laat dan een piekerig, grillig, chaotisch  patroon zien. Bij positieve emoties slaat het hart ook afwisselend snel en langzamer,  maar in deze variatie zit veel meer regelmaat. Ook is de variatie kleiner: de hartslag laat een meer golvende, regelmatig patroon zien. Dit noemen we hartcoherentie. Tijdens de fase van coherentie is er vaak sprake van een rustige, heldere, observerende waarneming. Wanneer je last hebt van stress, is er sprake van een lage hartcoherentie. Kortdurende stress is gezond, dit geeft geen problemen. Het is anders wanneer de hartcoherentie ook laag blijft als je je ontspant. Wanneer dit het geval is, is er sprake van chronische stress of spanning (de ongezonde variant van stress). Chronische stress of spanning kan tot allerlei lichamelijke klachten leiden.
Hoe jouw coherentie eruit ziet, is dus een weerslag van hoe jij de wereld waarneemt!

Hoe kun je jouw hartcoherentie verbeteren?
Het is mogelijk om je hartcoherentie te trainen. Dit kan je doen door twee tot drie keer per dag voor 7 tot 10 minuten, bewust rustig te ademen. Op deze manier beïnvloed je de autonome ademhaling en daarmee ook jouw hartcoherentie. Hartcoherentie is een effectieve en klinisch bewezen manier om je autonome zenuwstelsel te kalmeren en weer snel in balans te brengen na een stressvolle situatie. Je herstelt dus zélf het chaotische hartritme door deze direct weer regelmatig (‘coherent’) te maken met behulp van je ademhaling. Zo zorg je zelf voor een diepgaande verschuiving die je helpt om situaties met meer emotioneel evenwicht, compassie, helderheid en zelfvertrouwen te kunnen benaderen.

Ook meditatie, yoga, sporten en het ervaren van positieve emoties kunnen helpen om jouw hartcoherentie te verbeteren. Aan de andere kant kunnen psychische klachten juist een negatieve invloed hebben op jouw hartcoherentie.

Voordelen van het trainen van een hart-coherente ademhaling  
1. Met een coherent hart presteer je beter onder druk en je kunt beter met emoties omgaan. Je blijft helder denken en neemt betere beslissingen in plaats van dat je in “vecht- of vluchtstand ” raakt.
2. Je herstelt beter van stress, i.p.v. dat je roofbouw op je lichaam pleegt
3. Verbetering van je algehele gezondheid: je algehele vitaliteit, verlaging van de bloeddruk, versterking van het immuunsysteem
4. Beter in- en doorslapen. Je voelt je minder gespannen en krijgt rust in je hoofd.
5. Je verbetert je sportprestaties door verbeterde concentratie en ademhaling en meer herstellend vermogen.

Biofeedback is feedback krijgen van je lichaam over hoe je het doet, over de mate van hartcoherentie die je bereikt. Er zijn trainingsapparaatjes op de markt die je ondersteunen bij het trainen van een hogere hartcoherentie. Daarbij breng je een sensor aan op je oor. Deze sensor kan je via bluetooth met een bijpassende app op je telefoon verbinden. Vervolgens doe je een ademhalingsoefening volgens de instructies van de training: de basis hiervoor ligt in het combineren van een rustige ademhaling met het oproepen van positieve emoties. Beiden zorgen voor een betere balans van het autonome zenuwstelsel en beide maken je hartritme in korte tijd gelijkmatiger.

Gedurende elke zoveel seconden, krijg je feedback via de app, op de mate van hartcoherentie die je bereikt hebt:

  • een rood balletje op je beeldscherm of een lage toon = een lage coherentie
  • een blauw balletje op je beeldscherm of een middelhoge toon = een gemiddelde hartcoherentie
  • een groen balletje op je beeldscherm of een hoge toon = een hoge hartcoherentie.

Deze feedback helpt je om sneller een hoge hartcoherentie te bereiken.

Nee, ons programma is niet hetzelfde als een mindfulness training. Mindfulness is gericht op het voelen en ervaren van rust in het nu en is bewezen effectief bij het vinden van rust en kalmte, maar gaat in mindere mate in op het begrijpen van belemmerende gedachtenpatronen.
In onze training wordt ‘het leren’ op diverse niveaus aangesproken waardoor je het programma ook echt gaat beléven. Er wordt natuurlijk een beroep gedaan op ‘het begrijpen’ van de stof middels de aangeboden theorie. Daarnaast is het dagelijks ‘reflecteren + ervaren’ belangrijk, omdat je dagelijks opdrachten doet en vragen over jezelf beantwoord. Tenslotte is het ‘lichamelijk voelen’ een belangrijk onderdeel van de training: we zetten steeds weer andere lichamelijke oefeningen in, die rust en inzicht zullen brengen. Maar vooral helpen we je om de gevoelens nog beter te voelen en via een stappenplan te gaan managen, waardoor je gebeurtenissen gemakkelijker los zult kunnen laten. Daarmee voorkom je dat je door je emoties overweldigd raakt. De oefeningen, opdrachten en de theorie grijpen gaandeweg steeds meer in elkaar, zodat je niet alleen begrijpt/snapt wat je aan het doen bent, maar dat je het ook emotioneel draagt en doorleeft.
Met het ‘leren managen van jouw gevoelens’ zet het programma een volgende stap in het beoefenen van mindfulness!

Cognitieve gedragstherapie en ook NLP gaan ervan uit dat de manier waarop je denkt, invloed heeft op wat je voelt en wat je durft te doen. Cognitieve gedragstherapie richt zich op het veranderen van onlogische gedachten, waardoor ook gevoelens veranderen. Men gaat ervan uit dat gedachten gevoelens bepalen. NLP gaat ervan uit dat we de wereld via onze zintuigen bij ons binnenkomt, waarna we deze informatie filteren: we laten onbewust dingen weg of we vervormen of generaliseren dingen. Onze gedachten en stemming sturen ons gedrag, dus ook als dit dus niet op de feitelijke waarneming berust of vanuit innerlijke patronen gestuurd wordt. Met NLP-coaching word je je bewust van jouw filters: jouw waarnemingen, gedachtenpatronen en gedrag, zodat je deze kunt veranderen, waarna ook je communicatie en gedrag verandert. Beide vormen zijn gericht op ratio en cognitie: op bewustwording en verandering daarvan.

Maar soms wordt je door gevoelens overmand en zijn je gevoelens het verstand de baas. Het hoofd lijkt niet meer te werken!

In onze training is het ‘lichamelijk voelen’ een belangrijk onderdeel van de training: we verplaatsen bewust de focus van het hoofd naar het lijf. We zetten hierbij steeds weer andere lichamelijke oefeningen in, die rust en inzicht zullen brengen. In de training is het uitgangspunt dat emoties gewoon bij het leven horen, maar dat je ze wel kunt ‘managen’. Via een stappenplan leer je je emoties herkennen, ervaren en te erkennen. Daardoor kun je gebeurtenissen gemakkelijker loslaten en voorkom je ook dat je door je emoties overweldigd raakt. Je geef je jezelf zo de kans om adequaat te reageren. Als je dat proces gaat beheersen en consequent weet toe te passen, zal je veel meer rust, kracht en zelfvertrouwen gaan ervaren! Je wordt als het ware de coach van jezelf.